torsdag, oktober 12, 2006

Låt borgerligheten visa vägen!

Allianzens nya ministrar föregår med gott exempel vad gäller moral och ladlydighet. En del ertappas med att anställa svart personal, en av dem gjorde det dessutom under hela 1990-talet (!), med ursäkten att hon (trots mångmiljoninkomster) inte hade råd att betala vitt.

Ännu fler smiter från den lagstadgade tv-licensen. Enligt Resumé så avstod kulturministern från att betala licensen av ideologiska skäl. Enligt en medarbetare på nyliberala propagandainstitutet Timbro så ska hon ha uttryckt en önskan om att bli åtalad för licensskolk. Även migrationsministern Tobias Billström ska ha avstått från licensen på grund av ideologiska skäl. Han tyckte dessutom att SVT inte producerade några bra TV-program.

Jag tycker det här är kanon! För det måste ju innebära att jag själv kan välja vilka lagar jag vill och inte vill följa! Jag kan ju till och med åberopa regeringen som förebilder!

Till exempel så är jag av ideologiska skäl emot en individuell finansiering av kollektivtrafiken, som jag anser ska beskattas genom skattsedeln istället, ungefär som de nyliberala moderaterna ställer sig i frågan om public service media. Det här borde ju innebära att jag med regeringens, och många av det borgerliga propagandaorganet Svenska Dagbladets läsares, stöd kan hoppas förbi hur många spärrar jag vill! I skrivande stund tycker drygt en fjärdedel av SVD's läsare att det är okej att bryta mot lagen av ideologiska skäl.


"Men köp en bil eller cykla då om du inte vill betala för dig", kunde man förvänta sig som svar av våra glada liberaler. Men var det någon som uppmanade Billström att inte skaffa en TV? Precis som jag har alternativ till kollektivtrafiken, så hade Billström alternativ till en TV, exempelvis en dator, för att kunna tillgodogöra sig nyheter. Men av någon anledning så skaffade han en TV i alla fall.


Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag undrar om de tycker att det är OK att bryta mot lagar av ideologiska skäl - om de tänker - fast det kanske är att begära för mycket av nyliberaler och konservativa.

Annars föreställer jag mig att de inte alls skulle bli förtjusta om somliga började skjuta av de rika i samhället - av ideologiska skäl, någon extrem revolutionär grupp. Tror inte att de är beredda att försvara Röda arméfraktionens agerande i dåvarande Västtyskland exempelvis.

3:01 fm  
Blogger olydig said...

För att svara på din första fråga så applåderar "liberalerna" lagbrott motiverat av ideologiska skäl. Man kommer med undanflykter om "aktiva" och "passiva" brott", och påstår att Stegö Chilo skulle ha fuskat som "civil olydnad".

Kul att se att batongalliansen har fått en mer pragmatisk syn på brott och straff. Tydligen ska inte alla fuskare jagas med blåslampa.

Får jag fråga: Vilka andra lagar ska man få välja själv om man vill eller inte vill följa?

11:04 fm  

Skicka en kommentar

<< Home