torsdag, oktober 12, 2006

Fräscht

Det finns få saker som slår överklassens fester (jag har till och med förstahandskunskaper!). Finansmannen Carl de Geer firade sin födelsedag på sitt gods genom att ha en fest med Afrikatema, vilket illustrerades med följande inbjudningskort, föreställande en vit man i tropikhjälm.




Gästerna bjöds enligt Svensk Damtidning på äkta ormsoppa och kryddstekt zebra. Bengaliska eldar lyste upp trädgården och i ett rum stod två män utklädda till kannibaler och rörde om i en gryta.


En annan gäst, moderate politikern Peder Wachtmeister (idel ädel adel!), berättar att han skulle föreställa "någon civiliserad djungelinvånare".

- Jag hade en rätt vanlig kavaj och vanliga byxor. Sedan målade jag ansiktet svart och så hade jag en krullig, svart peruk, säger han.


Enligt Wachtmeister hade serveringspersonalen också svartmålade ansikten. Däremot berättar inte historien om de också dansade rytmiskt och åt vattenmelon samtidigt som de våldtog oskuldsfulla vita kvinnor.

De Geers tillställning har väckt tankar hos mig om att själv ha en födelsedagsfest med tema. Jag funderar på att klädkoden ska vara: "Israel och slitstarka dansskor". Man kanske skulle hyra in ett par statister utklädda till ortodoxa judar som står och rör om i en gryta med palestinska barn (blodsmyten, ni vet). Alla i serveringspersonalen skall givetvis ha krokiga lösnäsor och löstinninglockar. Själv tänkte jag nog gå som "någon civiliserad" jude, kanske bankdirektör eller mediemagnat. Jag har redan börjat fila på inbjudningskortet:



Givetvis är kungen, och alla ni andra bjudna!


Esbati
Banal


Andra bloggar om: , , , , , , ,

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jinges kommentar är intressant. För den visar tydligt att hans irritation över känslighet inför antisemitism vida överskuggar hans indignation över det snubbiga kungliga kolonialstinkande partyt. Vad är det i det förbjudna judeskämtet som lockar så jinge?

8:17 em  
Anonymous Anonym said...

Vilken märklig stämning det blev. Nu tycker jag att vi tar varandra i hand och sjunger We shall overcome.

10:01 em  
Blogger olydig said...

I second the motion!

10:38 em  
Anonymous Anonym said...

Jag ska ha födelsedagsfest på temat "svensk vänsterextremism". Lämplig outfit: palestinasjal, flagga som jämför judendomen med nazismen samt Ahmed Ramis samlade skrifter i en väska.

12:13 fm  
Anonymous Anonym said...

På Boyaheds forum har dom precis dratt igång en "photoshoptävling" där man ska avbilda kungen i olika kulturellt inkompetenta maskeradoutfits. Kan bli lite kul... http://forum.boyahed.com/viewtopic.php?t=3878&start=0

12:20 em  
Anonymous Anonym said...

Jag kommer så gärna! Får jag vara svart (i dubbel bemärkelse?) barnflicka då? ;-)

11:14 em  
Blogger olydig said...

Ha ha! Det får du absolut!

11:23 em  
Anonymous Anonym said...

Jag tror att Jinge blandar ihop judar med muslimer, det var muslimer som startade kravaller över hela världen för några karikatyrer.

Dessutom statade muslimer som hämnd en karikatyrtävling... emot judar =)

Välkommen till verkligheten jinge !

4:15 em  
Anonymous Anonym said...

haha, det där var det roligaste jag läst!

10:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home