tisdag, maj 09, 2006

Iran

I dagens Haaretz hotar Shimon Perez att ödelägga Iran. Givetvis väntar vi oss upprörda röster från allsköns högerbloggare.

För övrigt så verkar påståendena att Irans president Ahmadinejad ska ha uttalat sig om att han vill se staten Israel "utplånat från kartan" samt att Förintelsen skulle ha varit en "myt" inte längre lika självklara som medierna vill göra gällande.

Jag talar själv inte farsi, så jag kan inte uttala mig om vad Ahmadinejad menade, men det verkar finnas gott om utrymme för missförstånd, språklig förbistring eller rent av lite för stark fantasi från översättarnas sida (till exempel så utestängdes CNN från Iran då de idiotiskt nog översatte den iranska termen för "kärnkraft" till "kärnvapen"). Detta påtalade jag i kommentarfältet hos Bulten i Bo, och blev givetvis omedelbart stämplad som "extremist" som anser att "Israel inte har existensrätt" av en annan kommentator på Bultens sida. Sedvanlig "liberal" debatteknik, med andra ord.

Det går heller inte att utesluta att man medvetet översätter fel, som ett led i propagandakriget. Enligt Information Clearinghouse, som analyserar det iranska uttalandet och den efterföljande rapporteringen i media, så har bland andra den ökända organisationen MEMRI medvetet utelämnat stycken i sin översättning av Ahmadinejads tal, samtidigt som de tagit saker ur sitt sammanhang i ett uppenbart propagandasyfte.

Som sagt, jag talar inte farsi och kan inte med säkerhet säga vad Ahmadinejad menade, men artikeln från Information Clearinghouse har fått mig att tvivla än mer på översättningarna av hans uttalande.


Läs även:

Röda Raketer
Stefan Lindgren på Vänsterpartiets debattsida
Another Day in the Empire
.

4 Comments:

Blogger olydig said...

Jag tror att jag skrev för otydligt. Det var en annan kommentator som kallade mig "extremist" och andra trevliga saker; det var inte Bulten. Jag ändrar i texten så det framgår tydligare.

11:46 em  
Blogger Röda raketer said...

Hej, Vi råkade göra en dubblering av inlägget. Nu har vi tagit bort den ena. Tyvärr den som du har länkat till.

6:30 em  
Blogger olydig said...

Då fixar jag till länken!

7:27 em  
Blogger Röda raketer said...

Tack!

9:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home