fredag, oktober 13, 2006

Och Bildt då?

I all upphetsning om de borgerliga ministrarnas fuskande av skatter och avgifter, tänkte jag skriva om något som verkligen är en skandal, nämligen utrikesminister Carl Bildt och Sudan. Vid sitt tillträde avgick han från posten som styrelseledamot för oljebolaget Lundin Oil, som är medansvariga för att den sudanska regeringen har fördrivit minst 50,000 människor från södra Sudan i sin jakt på olja.

Men Johan Lundqvist från miljöpartiet i Uppsala hann före, och skrev dessutom bättre än jag själv skulle ha gjort, så jag nöjer mig med att länka till hans väldigt läsvärda inlägg.


Vilket är värst - strunta i tv-licensen eller bränna byar i Sudan?



Missa heller inte rapporten om Sudan från organisationen Christian Aid


Andra bloggar om: , , , , , ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hittar en massa intressanta saker i din blogg här!! :-) Nja, våra små fester bryr sig nog ingen om, även om vi ställer till med maskerad! Ha det bäst!

11:09 em  
Blogger olydig said...

Detsamma!

11:24 em  
Anonymous Anonym said...

inget nytt under solen... även om det nu har gått och blossat upp de senaste 2 åren, så har sudan brunnit i tjugo rå och lundin har vart där och petat i elden i uppemot tio år... en majoritet med herr bildt i styrelsen.
Om jag hade ett mänskligt ben kvar i kroppen så skulle jag säga att han måste dö, men... avtrubbad som man lätt blir så har jag slutat bry mig om människorna.

4:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag ber om ursäkt för anonymiteten, men jag vill få något sagt utan att behöva lägga mitt namn bakom det:

Ta en titt på Bilderberg-gruppens senaste sammanträde, i Ottawa i juni. "Maktelitens toppmöte" är intressant i sig. Dels eftersom det är stora frågor som diskuteras, men framför allt för att enbart ett hundratal personer har uppnått den status som krävs för att bli inbjuden.

Bildt har via sina mångåriga internationella kontakter kommit med i gruppen. Det hade överraskande nog också Reinfeldt gjort vid det senaste mötet, tack vare just Bildt. Media uttryckte förvåning över att Bildt blev Reinfeldts utrikesminister, men man behöver inte tänka alltför djupt för att se att båda "ovännerna" har tagit och givit - för att båda tjäna på de möjligheter de kan ge varandra.

Så min uppmaning är: Sök info om Reinfeldts resa till Kanada i Juni. Vilka som var med, vilka Bildt samarbetade med vid den tidpunkten. Titta sedan på den regering som presenterades, och vilka som fått avgå. Försök sedan räkna ut vilken person som åker dit nästa gång. Trevlig läsning!

(du behöver inte publicera kommentaren, den är riktad till dig och inte till allmänheten)

6:58 em  
Blogger olydig said...

Anonymitet är ingenting att be om ursäkt för.

1:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home