fredag, maj 19, 2006

Opolitiska programledare?

Karin Hübinette efterträdde för ett tag sedan Lars Adaktusson som programledare för SVT's Agenda, och axlar även manteln som moderator för de politiska debatterna inför valet. Bland annat så ledde hon förra veckan debatten mellan Göran Persson och Fredrik Reinfeldt.

Men uppenbarligen så har hon inte berättat för SVT's ledning att hennes syster är Hillevi Engström, riksdagsledamot för moderaterna, vilket skulle kunna uppfattas som jäv. Inte heller socialdemokraterna har informerats om programledarens koppling till moderaterna.

Från branschtidningen Resumé (se även ett videoinslag):
Kan det uppfattas som ett problem?

- Ja, om man håller det hemligt, säger Karin Hübinette.

Men Jan Axelsson, chef för nyheter och samhälle och högst ansvarig för Agenda, kände inte till det.

- Nej, det var en nyhet för mig det måste jag förhöra mig mer om med henne.

SVT försöker desperat framstå som opolitiskt inför valrörelsen, vilket är tydligt i program som Folkvald, där "politiker konfronteras med sina egna beslut - ute i verkligheten". SVT har valt programledare för det politiska programmet som framställs som opolitiska; Elin Ek (mer känd som programledare för barnprogrammen om "Grynet") och David Batra (stå-upp komiker mm.).

Det kan dock uppfattas som problematiskt att den opolitiske programledaren David Batra lär vara anställd av pr-firman Klar Kommunikation, som ägs av den moderata riksdagskandidaten Anna Kinberg Batra (David Batras fru), vilket gör att man kan ifrågasätta hans neutralitet. Kan det uppfattas som jäv?

Det kanske bara är en storm i ett vattenglas, men jag kan bara föreställa mig vilken uppståndelse det skulle bli om en programledare för ett politiskt program inför valrörelsen hade en liknande koppling till socialdemokraterna...

Å andra sidan är jag av den bestämda uppfattningen att det inte existerar något som "opolitiska" programledare (eller opolitiska människor för den delen) överhuvudtaget. Jag ser hellre att man är tydlig med ens ståndpunkter, än försöker framstå som "neutral". Politik är ingenting att vara rädd för.



.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Klockrent inlägg :)

Jag kände inte heller till att Hillevi och Karin var systrar. Man lär sig något nytt varje dag.

3:46 em  
Blogger Per Hagwall said...

Med tanke på att SVT förra valet kunde ha en utfrågare som inte bara var släkt med en politiker utan var det själv, nämligen Jens Orback (han satt redan då som socialdemokrat i Maria-Gamla Stans stadsdelsnämnd), så bör inte detta vara något problem för SVT...

4:27 em  
Anonymous Anonym said...

Fast det är väl lite det som är meningen med "olydigs" inlägg om jag har förstått saken rätt. Orback är gammal ordförande i SSU och medarbetare i diverse socialdemokratiska regeringar under 1980- och 90-talet, bland annat på Finansdepartementet i fyra år. Så det råder ingen tvekan om var Orback står, nämligen att han är betongsosse.

Probemet nu är ju att SVT drar fram ett gäng programledare som ska verka vara opolitiska, men som har nära band till det borgerliga blocket som dom inte skyltar med. Jag skulle gärna se en politisk "varudeklaration", så att man kan förhålla sig till journalisterna på ett bra sätt. För vi kan väl vara överens om att det inte finns någon objektiv journalistik? Varudeklarationen i Orbacks fall är sjukt uppenbar, så jag ser inga direkta problem med honom. Jag kan hålla med "olydig" om att det är bättre att vara tydlig än att låssas vara neutral.

7:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home