lördag, februari 04, 2006

Hans C. Pettersson yrar vidare

Jag skrev tidigare om den främlingsfientlige kristdemokraten Hans C. Petterssons hemsida, Jihad i Malmö, där jag ifrågasatte hans kritik av ordet "islamofobi" genom att dra en parallell till hans eget lättvindiga användande av termen "antisemitism" för att misskreditera hans meningsmotståndare.

Tidigare i veckan skrev Jinge ett inlägg där han kritiserar Petterssons publicering av "karikatyrerna" på Muhammed, vilket Pettersson svarade på genom att lägga ut Jinges adress och hemliga telefonnummer på sin sida, något som möjligtvis strider mot PUL. Jinge svarade naturligtvis med att anmäla den kristdemokratiske politikern till både polisen och Datainspektionen.

Pettersson har spikat upp sig på ett kors och försöker framställa sig som en martyr genom att påstå att Jinge skrev något som "som bara kan uppfattas som ett dödshot". Vad var det Jinge skrev? Under rubriken "Riskerar Malmöbloggaren att mördas nu" så reagerade Pettersson på meningen "Hans C Pettersson löper tvivelsutan en förhöjd risk för att utsättas för våld." Det var alltså "dödshotet" från Jinges sida. Alltså, ungefär lika trovärdigt "dödshot" som Feministiskt Initativs Tiina Rosenberg fick från Timbro.

Pettersson reagerar vidare på att Jinge publicerat en bild av honom, något som Pettersson påstår att Jinge har gjort "för att underlätta för mördarna". Tråkigt nog för Pettersson så är bilden tagen från Civilförsvarsförbundet, där Pettersson sitter i styrelsen, och är avsedd för att just laddas ned och användas för publicering.

Dessutom skriver Pettersson:

[Jinge] och hans kompisar (t ex "Olydig" och "Krigskrönikan") har fört en intensiv smutskastningskampanj mot mig under ett halvårs tid.

Vad består då denna "intensiva smutskastningskampanj" av? Pettersson punktar upp följande:

  • sänt ut mängder av anonyma brev till personer i organisationer jag är medlem i
  • beskyllt mig för att vara "Mossad-agent", "kristen jihadist", "Likudbloggare"och "islamofob" m m
  • antytt att jag ligger bakom moskébränderna i Malmö
  • "bombat" min kommentarlåda med skällsord och nonsens
  • påstått att bloggen skulle utgöra hets mot folkgrupp utan att kunna peka på en enda mening som skulle vara olaglig
  • ständigt ljugit om innehållet på bloggen för att framförallt hetsa upp ev muslimska läsare
  • slutligen publicerat ett fotografi på mig för att underlätta för mördarna.
Vi kan börja med första punkten. Jag skickade ett mail till företrädare för kristdemokraterna, bland annat partiledaren Göran Hägglund, samt presskontakterna Niclas Thorselius, Susanne Ahlström och Sara Malmgren, till vilka jag ställde följande frågor om Pettersson:

  • Skriver han i egenskap av kristdemokratisk politiker eller som privatperson?
  • Är hans åsikter förenliga med kristdemokraternas värderingar?
  • Vad anser partiledningen om hans texter?
  • Har han partiets fulla stöd?
Företrädarna för kristdemokraterna har stoppat huvudet i sanden, vilket kan bero på att de inte känner till hans sida; eller sympatiserar med Petterssons islamofobiska åsikter; eller att de helt enkelt skäms över honom och försöker få saken att rinna ut i sanden.

Angående den andra punkten så "beskyller" jag Pettersson för att vara islamofob på grund av att det är min uppfattning efter att ha läst hans hemsida. Hans undertitel till hemsidan är: "noteringar om islamism och andra antidemokratiska rörelser". Mattias som driver sidan "Utsikt från höjden" räknade inläggen i augusti 2005, visade att av 67 inlägg, så handlar 64 om islam och islamism. 1 handlar om CMR, 1 om en konstig bild i London och 1 handlar om rädsla för terrorism. Så mycket för "andra antidemokratiska rörelser".

Pettersson pårtår även att hans kommentarlåda skulle ha "bombats" med "skällsord och nonsens". Totalt så har jag kommenterat fem av hans inlägg. Då jag undrade varför han inte svarade på min kommentar så påstod Pettersson att han aldrig diskuterade med anonyma, något som visade sig vara en bekväm undanflykt. Pettersson har med glädje svarat på inlägg skrivna av anonyma här, här, här, här här och här, för att endast ta ett fåtal exempel.

Anledningen till att han svarade på deras inlägg, men inte mina, är givetvis att de har en positiv hållning till Petterssons sida. Hade Pettersson varit konsekvent hade han givetvis inte heller svarat på deras inlägg. Men att hänvisa till anonymitet var väl en bekväm undanflykt antar jag.

Det här är alltså den "intensiva smutskastningskampanjen", enligt Pettersson. Ett blogginlägg, ett mail och fem kommenterade inlägg på Petterssons hemsida. Ganska mesig "smutskastningskampanj", om du frågar mig.

Men frågorna till kristdemokraterna kvarstår:

  • Skriver han i egenskap av kristdemokratisk politiker eller som privatperson?
  • Är hans åsikter förenliga med kristdemokraternas värderingar?
  • Vad anser partiledningen om hans texter?
  • Har han partiets fulla stöd?
Ett mail går genast iväg till partistyrelsen.


Andra bloggar om: , , , , , ,