tisdag, september 06, 2005

Opinionsundersökningen i Agenda

Under partiledardebatten i SVT's Agenda i söndags, utförde SIFO en opinionsmätning med tvivelaktigt resultat, vilket Ali Esbati skrev om på sin blog redan samma kväll som debatten sändes. Svarsfrekvensen var låg, och urvalet skevt. Detta hindrade inte medierna från att basunera ut att Reinfeldt var debattens stora vinnare. Ett exempel från Aftonbladets förstasida på nätet samma kväll:



Dagen efter så visade medierna (inte bara Aftonbladet, som endast är ett exempel i mängden) viss tveksamhet inför opinionsundersökningens resultat; Aftonbladet skrev om det i artikeln, "SVT's SIFO-bluff".

Hur mycket uppmärksamhet fick det, i jämförelse med mediernas kungörelse om Reinfeldt som debattens "vinnare"? På Aftonbladets förstasida på nätet gömdes nyheten undan bland artiklar som "Gömde dator med barnporr - i sin stereoanläggning" och "Robbie: Så raggar jag brudar".


Mediebevakningen är en parodi. Vinnaren är redan utsedd av medierna, ett år innan valet hålls.



Andra bloggar om: , , , , , , , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home