tisdag, februari 28, 2006

20 år sedan

Idag är det 20 år sedan vi förlorade Olof Palme, en stor politisk profil med enormt internationellt engagemang. Jag minns än idag beskedet på radio - det var en stor internationell nyhet, och jag befann mig för tillfället i utlandet - och kommer väl ihåg pådraget på Arlanda, som fullkomligt kryllade av poliser.

Efter Palmes död rättade sig socialdemokraterna i det högra ledet, och går knappast att känna igen idag, med en nuvarande partiledare som gör sitt yttersta för att inte stöta sig med stormakter. Då Palme gav sitt brinnande tal i samband med USA's bombningar av Hanoi julen 1972, så passar nu Persson på att ge sitt "helhjärtade och oförblommerade stöd" åt stormaktens nutida härjningar.

Lyssna på Palme!


Olof Palme (1927-1986)
.


Andra bloggar om: , ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Absolut! Den starka vänstern dog med Palme!

7:42 em  
Blogger M Hazard said...

Jag tror inte att den starka vänstern dog med PAlme, möjligtvis i ungefär samma tid. Men visst var Palme bra för vänstern, han var en tydlig bild av dubbelmoralen och av socialdemokratin och således lätt att avslöja.

8:02 em  
Anonymous Anonym said...

Nu är ju allting relativt. Jag var ganska förb.. på Palme på den tiden, och tyckte att han pratade väl men att det inte stämde med den praktiska politiken. Däremot uppskattade jag hans bestämda ställningstaganden i utrikespolitiken. Men ser man hans gärning idag, och med dagens ögon, så var hans politik ju avsevärt mycket bättre än socialdemokratin är idag.

Sedan tog det faktiskt nästan precis ett år efter mordet innan socialdemokraterna brakade iväg åt höger, med alla avregleringar och systemskiftet, där man i stort sett genomförde allt det som de borgerliga hade krävt sedan jag blev politiskt intresserad i slutet av 50-talet. Så visst spelade Palme en roll för vänstern, även om han inte var fullt så mycket vänster som man vill tro idag.

Och idag är det ju skrattretande att höra unga liberaler och moderater beskylla dagens socialdemokrater för kommunism!

3:06 fm  
Blogger olydig said...

Ja, det visar på den intellektuella skärpan hos högern...

9:02 fm  
Anonymous Anonym said...

"Ja, det visar på den intellektuella skärpan hos högern..." hehe!! Absolut!

4:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home