torsdag, augusti 31, 2006

Bröd och skådespel

Missa inte kvällens valdebatt mellan småpartier i TV3's Insider. Den går i repris på söndag klockan 00:10 (prime time) . Programmet var en fenomenal uppvisning i pajkastning, främlingsfientliga slagdängor, gnat om ett införande av förbud mot skatter och en högljudd dansk med finslipade härskartekniker. Fantastiskt!

Givetvis borde nästa steg vara att skrota fyraprocentsspärren så vi kan få in några av de här pajasarna i riksdagen. Synd bara att vi enligt vårt förlegade valsysten endast har en röst, för jag kan inte bestämma mig för om dansken i overall eller partiet med tomten som partiledare ska få min röst. Jag korsar fingrarna för att Jerker Söderlinds förslag om en reformation av valsystemet, där var och en får lägga tio röster, införs så snart som möjligt.
.
Andra bloggar om: , , , , , ,

5 Comments:

Blogger Ulf Bjereld said...

Luktar lyteskomik lång väg. Jag är gammal nog att minnas TV-programmet Pejling inför valet 1973, som också var en utfrågning av tre småpartier. KDS med Alf Svensson, Gunnar Bylin från SKP och Frank Baude från Kpml(r). Det programmet skulle jag gärna se om i dag om jag fick tillfälle.

11:48 em  
Blogger olydig said...

Lyteskomik är nog rätt ord, men det riktas främst mot kling-och-klang kanalen TV3's ständiga trotjänare Robert Aschberg som modererade debatten. Det kändes inte direkt som ett ädelt försök att låta småpartierna komma till tals, utan snarare ha roligt på deras bekostnad.

12:27 fm  
Blogger Ulf Bjereld said...

Även 1973 var det mer programformen och blandningen av partier än de enskilda partiledarna som stod för lyteskomiken. Alf Svensson och Gunnar Bylin ansträngde sig allt vad de kunde för att framstå som så "ofarliga" och "vanliga" politiker som möjligt, medan Frank Baude valde den motsatta strategin...

11:39 fm  
Anonymous Anonym said...

Som du beskriver det kan man ju inte låta bli att bli rätt sugen påp att se programmet, inte minst för Baudes skul....

1:58 em  
Blogger Ali Esbati said...

Har Frank Baude varit med i TV? Subversivt!

7:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home